Végy egy mérleget. Az egyik
serpenyőben olyan kifejezések vannak, mint a „goulash, paprikasch, langosch” vagy a „puszta,
paprika, Piroska”, míg a másik serpenyőben olyanok, mint „gasztroforradalom”,
„új-magyar konyha”, „szezonalitás”, „regionalitás” - vajon melyik irányba
billen el a mérleg nyelve?
Az elmúlt néhány évben minden érzékszervünkkel
érezhetjük, hogy valamilyen változás indult meg a magyar vendéglátás világában.
Michelin-csillag(ok), gasztrofesztiválok, gasztroblogok, gomba módra szaporodó
új éttermek/bisztrók, és sok új étel, ízkombináció, régi-új magyar fogás.
De mi is ez a változás… Gasztroforradalom?!
A gasztroforradalom egy olyan folyamat, amely az
ország gasztronómiai kultúrájának a megújulását célozza. Igen! Ez a folyamat
elindult, ezt nem vitathatjuk, hiszen ebben élünk…
A gasztroforradalom kezdete 2009-re tehető, mivel
ekkor jelent meg a gasztroforradalom egyik legfőbb „okmányaként”
nyilvántartott az „Új
magyar konyha 7+2 pontja” dokumentum, melyet a Magyar Gasztronómiai Egyesület
fogalmazott meg. Ez a kiáltvány olyan alapelveket tartalmaz, mint a kézművesség
(a gasztronómiával kapcsolatos kézműves szakmák népszerűsítése), a regionalitás
(az alapanyagok a szűk környezetből való beszerzése) vagy a szezonalitás (az
évszakok megjelenítése a tányéron). A gasztroforradalom első kézzelfogható
eredménye a Costes 2010-ben
elnyert Michelin-csillaga volt, ami egyben Magyarország első Michelin-csillagát
is jelentette, ezt tetézte 2011-ben az Onyx étterem Michelin-csillaga,
ami már igazán a magyar konyha elismerése volt, hiszen az Onyx az új-magyar
konyha vonalát képviseli. Az már csak hab a tortán, hogy 2012-ben mindkét
étterem megőrizte a maga csillagát.
Új éttermek, új bisztrók (mert az most trendi…), új
minősítő rendszerek, új díjak, új ételek, új ízek, csak egy a régi, az
ízlésünk… Vagy mégsem?
Végeztünk egy kutatást azzal kapcsolatban, hogy milyen
a magyar konyha megítélése, mi fogyasztók, a gasztroforradalom idején vagy épp
annak hatására milyennek látjuk a magyar konyhát?
A magyar konyháról, a magyar ételekről olyan
kifejezések jutnak eszünkbe, mint a paprikás, hagyományos, nehéz. Ezzel enyhén,
de megbillent a képzeletbeli mérlegünk a hagyományos magyar konyha irányába…
Viszont érezzük, hogy valami azért nem teljesen kerek
a történetben, mivel…
- a válaszadók 56 %-a szerint a magyar konyhának jellegzetességeit megőrizve meg kell újulnia (a mérleg ezzel visszabillent az egyensúlyi állapotba). Azaz nem tengeri herkentyűkre vágyunk, hanem egy egészségesebb, modernebb, könnyebb, kevésbé paprikás magyar konyhára
- mindazok ellenére, hogy a válaszadók több mint 81 %-a még így, kicsit (nagyon) paprikásan is, de szereti a magyar konyhát.
Szerettük, szeretjük, de szeretni is fogjuk jelen
formájában?
- a válasz az, hogy nem, mivel a kutatásunkban résztvevők 63 %-a véli úgy, hogy a magyar gasztronómia megújulás előtt áll
- mindössze a kitöltők 16 %-a szerint marad változatlan a magyar konyha.
Az eredményből élesen látszik, hogy a válaszadók
sokkal inkább a magyar konyha megújulását várják és remélik. Azonban
természetesen voltak olyan kitöltők is, akik ennél sokkal borúsabban látják a
konyhakultúránk jövőjét.
- a válaszadók 13 %-a ítéli úgy, hogy a magyar konyha lassan elveszíti jelentőségét a nemzetközi éttermek, valamint gyorséttermi láncok mellett
- 8 % szerint a gasztronómia jelenleg divatos téma, de ez nemsokára lecseng…
Akkor összegezzünk. Szeretjük a
magyar konyhát, de várjuk, hogy megújuljon. Újuljon meg, de azért őrizze meg a
jellegzetességeit. Szeretjük-szeretjük, de olyan negatív jelzők jutnak róla az
eszünkbe, mint a paprikás vagy a nehéz…
Nehéz igazságot tenni! Érezzük,
hogy változik a magyar gasztronómia, azonban mégis bennünk vannak még a már
réges-régen berögzült sztereotípiák. Az azonban biztos, hogy vágyunk egy
újfajta magyar konyhakultúrára és, hogy milyen legyen az?
Ez a MI válaszunk, azaz receptünk
rá:
„Vegyél egy országot, amely épp a
gasztronómiai megújulás szélén áll, adj hozzá hagyományokat, keverj bele
érdeklődő fogyasztókat, fűszerezd kézműves termékekkel, öntsd fel egy kevés
magyar borral, végül alaposan forgasd össze a divattal – hiszen divat a magyar!”
– Ez az új magyar gasztronómia receptje (szerintünk…)!
Ui.: a kutatást 2011 tavaszán
végeztük, a kutatásban 208 fő vett részt, 159 nő és 49 férfi. A megkérdezettek
átlag életkora 31,6 év volt. A kitöltők között 19 vendéglátásban dolgozó
személy volt. A kitöltők 52 %-a budapesti lakos.
Princz Viktória
„A cikk a reklamipar.hu (http://reklamipar.hu/marketing/horeca---turizmus/2012/10/09/mit-kivan-a-magyar-nemzet-/) oldalon is megtalálható!”
„A cikk a reklamipar.hu (http://reklamipar.hu/marketing/horeca---turizmus/2012/10/09/mit-kivan-a-magyar-nemzet-/) oldalon is megtalálható!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése