Eddig, ha ismerkedni akartunk nem volt nekünk más, csak a „Te
lány én meg fiú (vagy adott szituációban megfordítva…), na mizu, mizu, mizu”
szöveg. Most azonban új idők járnak. Fel akarjuk hívni magunkra a figyelmet? Járjuk
el a Gangnam táncot!
Nem tudod, hogy mi az? Tényleg nem tudod, hogy mi az? Most azonnal nézd meg!
A Gangnam Style
egy dél-koreai énekes – rapper, PSY dala, amely az előadó hatodik albumán
jelent meg 2012.július 15.-én. A dal igazi internetes mémmé vált (a mém
röviden: az interneten hirtelen népszerű lett személy, jelenség vagy esemény, akit/amit
rövid idő alatt milliók ismernek meg, küldenek tovább az ismerősöknek, aztán
mire a bulvármédia is felfigyel rá, már meg is unják, esetleg el is felejtik)
hiszen olyan neves előadók, mint Robbie Williams vagy T-Pain is megosztották
videójukat a közösségi oldalaikon, sőt Nelly Furtado is eljárta már az elhíresült táncot.
A dal minden
idők legnézettebb videoklipjévé vált, 49 nappal a bemutatása után, és első
helyre került a YouTube legnézettebb videóinak listáján.
1,5 hónap alatt mintegy 57 000-szer töltötték le az Egyesült
Államokban, egy hét alatt mintegy 23 000 letöltéssel, ami a
Nielsen SoundScan szerint a World Digital Songs listán minden idők legnagyobb
eladási adata. 2012. szeptember 4-én a videoklip nézettsége átlépte a 100
milliós, két héttel később pedig a 200 milliós határt a YouTube-on. Szeptember
20-án a videó hivatalosan Guinness-rekorder
lett, mint a YouTube történelmének legkedveltebb videója, több mint két
millióan nyomták meg rajta a „tetszik” gombot. A dal harmincegy országban
vezette az iTunes letöltő listáját, beleértve az
Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot, Kanadát és Magyarországot is.
Mi a siker
titka?
Egyrészt a dal
videoklipjét Gangnamban forgatták. Gangnam igazi gazdag negyed, Szöül legmenőbb
városrésze, szórakoztató és üzleti negyed egyben. Egy szóval: újgazdag! PSY
pedig egyáltalán nem illik ebbe a képbe, mégis arról szól az egész szám, hogy ő
képviseli a gangnami stílust. Azaz töményen ironizál, egy paródiát mutat be,
ami általában bejön az embereknek, így innen a helyi népszerűség.
Másrészt, nekünk, külföldieknek ez a szám egészen más, nem megszokott, furcsa, vicces, egyedi stílust képvisel, ezért nyilván szeretjük!
Másrészt, nekünk, külföldieknek ez a szám egészen más, nem megszokott, furcsa, vicces, egyedi stílust képvisel, ezért nyilván szeretjük!
A Gangnam Style
utóélete
Az üzleti negyed
felélénkült, mivel a
Koreai Turisztikai Hivatal egynapos „Gangnam-túrákat” kezdett el szervezni, melyek
keretében szépségszalonokba, vásárolni és ebédelni, majd este kaszinókba és
klubokba viszik el a szórakozni vágyót. A táncoktatás azonban nincs benne a
programban… Értitek Ti ezt?
PSY a Samsung
reklámarca lett – természetesen a Samsung reklámban is az elhíresült táncát
fogja járni csak épp egy hűtő előtt…
A koreai
politikusok pedig PSY mozdulatait használják fel politikai kampány körútjukon –
nem ismerős véletlenül? Hol is idéztek egy hasonlóan felkapott számból (Fluor –
Mizu) a Parlamentben? Hát Magyarországon!
És akkor nézzük
hol a kapcsolat Fluor és PSY között…
Az egész
bejegyzés alatt párhuzamba állítottuk Fluor Tomit és PSY-t. Hogy miért? Mert
mindketten a vírusmarketing hátán kapaszkodtak fel. Fluor, a hazai PSY vagy
inkább PSY a világ Fluorja. A Gangnam Style, a globális Mizu!
Fluor, a Mizu
című klipjét kis költségvetésből, konkrétan részben a saját lakásán belül
oldotta meg és mégis YouTube-on most már közel 15 millió letöltésnél jár a
szám, több feldolgozás, paródia készült belőle, nincs ember, aki ne tudná a
szám refrénjét és mindezt a vírusmarketingnek köszönheti.
A vírusmarketing
a közösségi média eszközöket felhasználva, a reklámüzenet elindítása után
\"magára hagyva”\ engedi terjedni azt. A vírusmarketing kampány indítója
egy idő után teljesen elveszti befolyását a kampány irányítása felett, az
üzenet a felhasználók között vírusszerűen terjed.
Fluor
megosztotta számát néhány közösségi oldalon és onnantól elindult az őrület.
Folyamatosan osztották meg az emberek, küldték tovább egymásnak (egy Sharpe
Partners kutatás szerint az e-mailben leggyakrabban (88%) továbbküldött
üzenetek tartalma humoros). Azért mert tetszett nekik? Vagy azért mert utálták?
Teljesen mindegy, megosztották, terjedt a híre, 0 költséggel, így jól
láthatjuk, hogy egy igen csekély költségű marketing eszközről van szó,
jelentősebb kiadást csak a stratégia, üzenet kitalálása, elkészítése jelent, az
üzenet terjesztésének költségei gyakorlatilag nincsenek.
És mi az írásunk
apropója? Az, hogy itt, a Marketing iDolls blogon, Fluort kinevezzük a
vírusmarketing POP mesterének. Vírusmarketinggel futott be és most újra akcióba
lendült. Fluor lett a Gangnam őrület hazai arca. Nem hiszitek? Nézzétek meg
ezt…
Flash mob,
videofilm, Facebook megosztások, TV2-ben riport… És mindezt PSY-nek és a
Gangnam Style-nak köszönheti!
Fluor az, akitől
csak tanulhatunk. Kellően őrült és bevállalós ahhoz, hogy tökéletes
vírusmarketing alany legyen, így MI azt gondoljuk, hogy joggal megérdemli a
sikert!
Úgyhogy hajrá
vírusmarketing és hajrá Gangnam Style!
Princz Viktória
Ui.: És Fluorék
kis videójának a tanulsága: „lényegében akárhova mész
Pesten, ha a Gangnam Style-t tolod, odacsapódik egy koreai és egyből letáncol”
(forrás: Fluor Tomi Facebook rajongói oldal)
Na, de most már,
elég az írásból, megyünk MI is Gangnam Style-t járni…
(forrás: http://medwe.blog.hu/2011/12/30/a_mem_jelentese_1
http://www.marketing112.hu/mitol-talaljak-tovabbkuldesre-erdemesnek-a-virusmarketing-uzenetedet/
http://iprofit.hu/online-marketing-szotar/online-marketing-internet-marketing/virusmarketing)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése