Nagy port kavart mostanában Magyarországon a dohánytermékek árusításának megváltozott rendje, a Nemzeti Dohányboltok megjelenése. Nekünk nem célunk és nem is tisztünk bírálni, pláne felülbírálni ezt az új rendszert, de a Nemzeti Dohányboltok arculata mellett MI sem tudunk elmenni szó nélkül. Nézzük hát az arculatot.
A Nemzeti Dohányboltok arculatát – a cégtáblától, az ajánlott berendezéseken és falfestéken át egészen a szükséges dekorációs elemekig– egy meglehetősen részletes, 169 oldalas arculati kézikönyv szabályozza. Az arculati kézikönyv nem csak szakmai adatokat tartalmaz – mint pl.: pantone színek, logok mérete, stb – de 3D –s grafikái segítenek abban is, hogy elképzeljük az ideális üzletet. A részletes arculati kézikönyv egy minden igényt kielégítő, precízen, szakmailag kielégítően összerakott munkaanyag, amelyet, ha végigtanulmányozunk, bizony nem sok megválaszolatlan kérdésünk marad. Egyértelműen kiderül az anyagból, hogy a tervezők törekedtek az arculat kialakításakor a felismerhetőségre, valamint arra, hogy az ország image is megjelenjen a Nemzeti Dohányboltokban. Magyarul.
Az arculat színei:
- Pantone 484c (piros)
- Pantone 7483c (zöld)
- Pantone 477c (barna)
- Fehér
Nemzeti Dohánybolt logo/cégér
Kötelező arculati elemek
Az önálló dohánybolt külső felületén mindössze a következőket lehet és kell jól láthatóan, az üzlethelyiség bejárata fölött vagy annak kültéri felületén megjeleníteni:
- "Nemzeti Dohánybolt" felirat,
- olyan kör alakú jelzés, amelynek átmérője legalább 40 centiméter és, amelyen fehér alapon fekete nyomtatással megjelenítésre kerül a következő szám: „18", azzal, hogy a kör alakú jelzés külső kerületén legalább egy 4 cm vastagságú külső, piros gyűrű látszik
- a dohánybolt nyitva tartására, valamint üzemeltetőjére és elérhetőségére vonatkozó adatok,
- a Koncessziós Szerződés 3. számú mellékletében meghatározott, a dohányboltra utaló egységes jelzés,
- a dohányboltban forgalmazható nem-dohánytermék(ek) forgalmazása esetén az ilyen termék(ek)re utaló felirat vagy ábra.
Tény és való, hogy az egységes arculatra való törekvés jól sikerült. A Nemzeti Dohányboltok a maguk besötétített üvegeikkel és a bolt jellegét jelző tábláikkal, amelyek meghatározzák, hogy csak felnőtteket szolgálnak ki egy új színt visznek az utcaképbe, a megszokott üzletek kirakatai közé.
Azonban egy dologra mintha nem figyeltek volna a tervezők. A Nemzeti Dohánybolt felirat minden esetben egyedül és kizárólag magyar nyelven kerül feltűntetésre. Az arculati kézikönyv előírja, hogy „a dohánybolt külső felületén – ide nem értve a kötelező arculati elemekben felsoroltakat – semmilyen olyan kép, látvány vagy szöveg nem jeleníthető meg, amely dohánytermékre, dohányterméket kiegészítő termékre, illetve dohányzásra utal."
És bizony, épp mikor MI ezen elmélkedtünk megláttuk a Hír 24 által készített videót amely sajnos alátámasztotta az elképzelésünket. A külföldiek a 18-as karika és a sötétített ablakok láttán bizony egyáltalán nem arra asszociálnak, hogy egy cigaretta árusító hellyel találták szemben magukat, amelyen sajnos a magyar nyelvű felirat sem sokat segít. Persze, MI is hallottuk a hírt, miszerint a kör alakú cégér közepén található nagy „T” betű a nemzetközi „Tabaco / Tabak” szóra utal, de MI például biztosra vettük, hogy a „T” betű trafikot vagy éppen tiltott árut jelöl.
Miért nem gondoltak az arculat tervezői a turistákra?
Főbb turisztikai adatok, 2012
- A Turisztikai Világszervezet adatai szerint 2012-ben 1035 millió nemzetközi turistaérkezést regisztráltak a világon.
- Ázsia és a Csendes-óceáni térség (+7%), Afrika (+6,4%), Amerika (+ 4,1%), Európa (+3,4%) növekedést, míg a Közel-Keleten (-5,4%) csökkenést. mutatott a 2011-es év adataihoz viszonyítva
- A világ legnagyobb részesedéssel bíró és legérettebb desztinációja Európa.
- 2012-ben (az előzetes adatok szerint) Európában regisztrálták a nemzetközi érkezések körülbelül felét (51,6%-át).
- Az európai érkezések 20,9%-át (111,6 millió érkezést) Közép- és Kelet-Európa adta
- A Turisztikai Világszervezet előrejelzése szerint 2013-ban világszerte a nemzetközi turistaérkezések száma a 2012. évihez hasonló, vagy annál kissé lassabb ütemben, 3-4%-kal fog bővülni. Európa esetében 2-3% közötti növekedésre számítanak a szakértők.
Forrás:
hvg.hu
http://nemzetidohany.hu
United Nations World Tourism Organization – UNWTO) World Tourism Barometer - Volume 11
turizmusonline.hu
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése