Pintér Árpád (Árpi) ételfotós
számos olyan neves étteremnek fotóz, mint a Michelin-csillagos Costes étterem,
a már általunk is többször dicsért Bock Bisztró, de Kulka János Önéletrajzi
(szakács)könyvében és a Good Food magazinban is az ő munkáival találkozhattok.
Egy fotós, aki élvezi a munkáját, örül az elégedett mosolyoknak és a
nyálcsorgató fotóknak. Az interjúban beleshetünk a kulisszák mögé – az egyes
ételek fényképezhetőségébe, mert bizony egy főzelék nem fotogén, míg egy hal
igenis modell alkat – illetve megismerhetjük Árpi véleményét a
gasztroforradalomról és a magyar gasztronómia helyzetéről. Hiszen ki ismerhetné
nála jobban a mai éttermek kínálatát? Nemcsak megcsodálja a tökéletesen
megkomponált ételeket, hanem el is fogyasztja azokat. Álommunka? Az interjúból
kiderül! (szerintünk az…)
PV: Mióta foglalkozol fényképeséssel és hogyan/miért kötöttél ki az
ételfotózásnál? Mi az, amit a legjobban szeretsz a szakmádban?
PÁ: A gimnázium után nem igazán tudtam, mit is kezdjek magammal. A
képzőn gondolkodtam, de nem voltam túl kitartó rajzoló. Az is lehet, hogy nem
voltam túl jó sem. Logikus lépés volt a fotózás. Práter utca, onnan egy
osztálytársamon keresztül a turista-fotózás, közben a JATE-bmi. A turisták
fotózása óriási tapasztalatot és gyakorlatot, azon kívül anyám konyhája némi
képet adott a vendéglátásról. A vendéglátás különben sem volt teljesen idegen,
gyerekkorom egy részét az imént említett konyhában, és szüleim pizzériájában,
és éttermében töltöttem. Bár az még egy egész más vendéglátás volt mostani
szemmel. A klasszik „híres-magyar-konyha”… Az ételfotózáshoz a turistafotózástól a nem teljesen
egyenes, de nem túl hosszú úton jutottam el. Lajosmizséről Kalocsára,
Kalocsáról Hajósra (borospincék), onnan a Kreatívba, onnan a „Bor és Piac”-ba
(bor ismét), onnan egy mandinerrel a „Vendég”-ből a „Vendéglátás”-hoz. Végig
jelen volt a bor, és a pincék. A bortól pedig egy lépés csak az étel. A Vendéglátásnál
csináltam az első ételfotót. Vért izzadtam, nem aludtam sem előtte, sem utána,
de rögvest megvettem magamnak az érzést, amikor elkészült.
PV: Sokat
hallani arról, hogy gasztroforradalom van Magyarországon, szerinted is így van?
Ha igen, akkor ez mit jelent, miben nyilvánul meg? Szerinted mit jelent a
gasztroforradalom?
PÁ: Szerintem nincs már
gasztroforradalom, öt éve volt, vagy hat, vagy még régebben. Nem sokat tudtak
arról mit hogyan kell csinálni, elég jól elvoltak ebben a „világhírűek a magyar-konyha
remekei, szóval ezt eszik, mert ezt adjuk” masszában. Gondolom volt előtte is
próbálkozás, de az vagy vérszegény volt, vagy a minőségre, és az itthon nem
kapható alapanyagokra építettek. És hát nyilván léteztek a méltán jó-hírű
éttermek, amik tradíciót folytattak, vagy csak egyszerűen felérték ésszel, hogy
minőséget kell adni. A forradalmat az új éttermek indították, még ha az arcok
nem is a legújabbak J gondolok itt (a teljesség
igénye nélkül) pl. Bíró Lajosra, Cseh Jánosra, Segal Viktorra, Merczi Gáborra,
vagy Molnár B.-re (Molnár B. Tamás). Tamást
külön is fontosnak gondolom ebben a sztoriban, mert talán attól lett forradalom
a konyhából, hogy elkezdte érdekelni az embereket. És ehhez kellett valaki, aki
megmutatja a publikumnak. Persze nem csak ő, sokan mások is, de fontos volt a
sajtó, és a blogok. Tamás kapocs volt az utca, és a konyha között, egy valamiféle
megszállott… A gasztroforradalom itthon egyrészt azt jelenthette, hogy néhányan,
a valóban újnak számító konyhatechnológiai eljáráson felül a gyakran ősinek
számító módszerekre is tátott szájjal tekintettek, melyeket már a francia, vagy
olasz nénikék is a mamie-től, vagy a nonna-tól tanulták, másrészt pedig
elkezdtek tálalni. Szépen, ízlésesen, már amikor sikerült persze. Már nem csak
az éttermek voltak kitalálva, hanem az ételek is.
PV: Gasztroforradalom
ide vagy oda, az elmúlt néhány évben jelentős változások történtek a magyar
vendéglátásban. Te, mint fotós milyen változásokat vettél észre? Gondolok itt a
tálalásra, az ételek textúrájára, állagára, az alapanyagokra, stb.
PÁ: Elsősorban az feltűnő, hogy
ez alatt a pár év alatt a vendéglátás a táplálkozás kielégítésén túl már
egyfajta szórakozást is nyújt. Játék ízekkel, textúrákkal, színekkel,
formákkal. Ez nekem kapóra jön. Egyrészről jó színben harmonizáló témát
fotózni. Szeretem a textúrák kiemelésére legalkalmasabb beállításokat,
megvilágításokat próbálgatni. Az ízek pedig általában már csak az enyémek.
Alapanyagok tekintetében is rengeteget változtak a
dolgok. Például szinte mindenki számára hozzáférhető vagy ezer féle tengeri
élőlény a világ minden tájáról a különböző szakboltokban, és hazai termelők is
megértik lassan, hogy jól járnak, ha azt termelik, amit a séfek a frigóban
akarnak látni, bár amennyire tudom ez nem egyszerű.
Ilyen nyersanyag választéknál pedig végtelen a
lehetőségek száma. Csak a fantázia, és a jó ízlés szabhat határokat, de ez már
a jó séf ismérve. Érdekesnek tartom,
hogy a jó alapanyagokból készült ételek általában jobban is fotózhatóak, de ez
nem következik automatikusan egymásból. A tradicionális konyhai receptek is
jobban tálalhatók friss, jó minőségű áruból, mint konzervből.
PV: Mi most a séfek kedvence? Mi számít „trendinek”? Alapanyag, tálalás,
beállítás, díszítés, jöhet bármi…
PÁ: Alapanyag fronton
egyértelműen trendi a hazai, lokál termelőtől beszerzett dolgok, amiknek
természetesnek kellene lenni sok-sok éve. Erősítenek halfronton, aminek szintén
nem a „trendi” felsorolásban kellene szerepelnie. Hal, szinte minden menüben
szerepel már. Bőrével, anélkül, gyönyörűen fotózható, jó világításban a húsnak,
bőrnek elképesztő textúrája van, egyúttal a legnehezebben fotózhatók a fehér
húsú halak. Főleg, ha netán valami sötétebb mártással, körettel érkeznek a
lámpák alá. Ha túl nagy a kontraszt, nem egyszerű bevilágítani.
A tálalás mostanra teljesen séftől, étteremtől függ.
Régebben voltak divatos ételek, tálalások, de mostanában mindenkinek megvan a
saját stílusa, mind az ételben, mind annak tálalásában. Simán felismerek
egy-egy séfet a kitálalt ételről, persze főleg azokat, akikkel már dolgoztam.
Vannak hosszabb - rövidebb ideig tartó divatok, mint
például a tejhab. Minden mellé oda-pöttyintettek egy pár csöppet belőle. Volt,
amin mutatott, volt, amin nem, de általában nem kedveltem. Először nem mindig
ételre asszociált az ember, amikor látta, ha érted mire gondolok… Mostanában
csak indokolt esetekben pöttyintenek. Idővel kiforrnak a dolgok. Könnyebb
dolgom van egy újragondolt gulyással, paprikás krumplival, vagy egy új
felfogásban tálalt somlóival, mint a klasszikus formákkal, ahol általában
rendezettebb a tálalás, fontosabb a geometria. Itt is van kivétel, Takács Lajos
például első pillantásra a klasszikus tálaláshoz képest is egyenesen
rendezetlennek tűnő tálalási módja annyira erős látvány, hogy a kész anyagot is
percekig bámulom. Annyira egyéni, hogy letagadhatatlan.
PÁ: Szinte sosem szólnak bele,
hogyan világítok, milyen beállításokat használok, előre megbeszéljük, kinek
mire van szüksége, onnantól kezdve nincs probléma. Nagyjából tudom, kinek
milyen stílus felel meg, a styling eszközöket, stílust meghatározza ki a
megrendelő. A hely hangulatát is vissza kell adnia, ha csak egy ételük fotóján
keresztül is, ami nem ugyanaz egy öt csillagos szállodánál, mint egy napi menüt
is kínáló étteremnél. Nem ugyanaz a közönség.Sok séfet régóta ismerek, kölcsönös a bizalom és a
tisztelet. Szeretem, ha megmondják a véleményüket a kész anyagról, mindig végig
tudják követni mit csinálok, közben is alakíthatunk a dolgon. Ha változtatni
akarnak a kész fotón, szinte mindig az étellel van problémájuk, nem a
világítással, vagy a beállítással. Amikor nem tetszik nekik valami akkor tányér
fel, irány a konyha, újra tálalás, vissza a lámpák elé, és ez addig megy, míg
nem elégedett mindenki. Aztán fülig érő szájak… Nem bírom megunni!
A séfek konokok. Én pedig türelmes vagyok, szinte soha
nincs nézeteltérés. Egyszer-egyszer feszültebb a hangulat, de sokkal több a
röhögés. A jó a hangulat sokat számít.
PV: Én, mint
Facebbok használó azt látom, hogy az általam kedvelt éttermek egyre-másra teszik
fel a különböző ételfotókat. Amióta megerősödött az online kommunikáció,
illetve a közösségi oldalak szerepe, megváltozott a munkád? Megváltoztak az
igények? Több képet igényelnek az éttermek?
PV: Mi a
kedvenc ételed, mint magánszemély és mi a kedvenc ételed/alapanyagod, mint
fotós? Van olyan magyar étel, amitől, mint fotós már sikitófrászt kapsz (annyit
fotóztad már, annyira újragondolást láttál már, annyira fotózhatatlan, stb.)?
Miért?
PÁ: Anyám kosztja mindig anyám
kosztja marad. De csak otthon vagyok képes olyasmit mondani, hogy „nem
szeretem”. Fotózásokon szinte mindent megeszek, legalábbis megkóstolok. Lefotózni
viszont nem mindent tudok, azaz le tudom fotózni, csak nem úgy ahogy szeretném.
Nem egyszerű a paprikás ételeket fényképezni, nem egyszerű főzelékeket
bevilágítani. Ritkán annyira pofásak, színesek, hogy felkeltse az emberek
figyelmét egy képen keresztül. Nem a szépségük miatt szeretjük, vagy nem
szeretjük ezeket, hanem azért, mert jó ízűek, vagy mert gyerekkorunk óta esszük.
Olyankor a környezet, a styling, a háttér kell, hogy elvigye a balhét, esetleg
valami díszítés. Világítással majd’ mindenen lehet segíteni. Sokkal nehezebb a
természetes fényeket úgy irányítani, hogy az elvárt hatást hozzák. Épp erre
gyúrok.
Princz Viktória
Képek forrása: Pintér Árpád, Pixeltaster (http://www.pixeltaster.com/)
A cikk a reklamipar.hu
(http://reklamipar.hu/marketing/horeca---turizmus/2013/01/24/pinter-arpad-pixeltaster-az-etelfotos-muveszet-es-gasztronomia-3-resz/) oldalon is megtalálható!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése