A csomagolásnak és a termékek formatervezésének a mai világban talán még hangsúlyosabb szerep jut, mint ez idáig. Felszínes világban élünk, gyakran az első benyomás, a külcsín alapján ítélünk, így ma már muszáj időt, pénzt, energiát és kreativitást fektetnünk a termékeink megjelenésébe.
A csomagolás hagyományos funkciói – védi a terméket, szállíthatóvá teszi azt, utal a termék minőségére, informál, segíti a termék használatát – mára már számos marketing funkcióval bővültek, ilyenek többek között:
- figyelemfelkeltés
- termék előnyök kihangsúlyozása
- reklámközvetítés
- piacbefolyásolás
- többletérték előállítás
- márkahűség kialakítás
Marketingszakemberek által végzett felmérések igazolják, hogy egy-egy termék sikertelenségéhez mintegy 80-85%-ban a külső megjelenés, vagy éppen a termék vagy annak csomagolásának formatervezése tehető felelőssé.
Sajnos itthon még elég gyerekcipőben jár a kreatív szakma a csomagolóanyagok tervezését illetően, holott egy-egy jól kitalált design komoly versenyelőnyhöz juttathatná termékeiket. Az alábbiakban MI összegyűjtöttünk néhány egyszerű, mégis nagyon eredeti külföldi példát, hogy inspiráljon minket a hétköznapokban.
Kenyér csomagolás - Lo Siento Studio, Sapnyolország
Colgate Max Night: Pizza Boksz – Y & R, Párizs
Egyszerű, mégis hatékony marketingfogás. Ki felejtené el ezek után megmosni a fogát?!
Kohberg, kenyér csomagolás – Envision, USA
A Kohberg cég Dánia legnagyobb kenyérgyártó üzeme. Ezzel az ötletes csomagolással kommunikálják a fogyasztók felé, hogy büszkén támogatják a mellrák elleni harcot és egyúttal felhívja figyelmünket e harc fontosságára. Természetesen a kommunikáción túlmutat társadalmi szerepvállalásuk. A speciális csomagolásban eladott rozskenyerek bevételének egy részét minden évben a Dán Rákellenes Egyesület számára adományozzák.
Parmezán ceruza - Kolle Rebbe / KOREFE , Németország
Az a kreatív parmezán-csomagolás tökéletes segítsége lehet minden háziasszonynak. Nem csak abban rejlik előnye, hogy tökéletes parmezán forgácsokkal tudjuk díszíteni az elkészült ételt, de a csomagoláson szereplő mérőskála segítségével nyomon tudjuk követni, hogy mennyi parmezánt használtunk el, és az elhegyezett adagnak mennyi a kalóriatartalma.
Ugye, hogy mennyit számít a csomagolás? Tegye fel a kezét, az, aki a képek nézegetése után nem kapott kedvet egy szelet pizzához, ne próbálná ki a parmezán ceruzát, vagy éppen ne jött lázba a női fenekek paskolását imitáló ketchupos üvegektől! Na ugye! Ez a csomagolás hatalma! MI csak remélni tudjuk, hogy lassan a hazai kreatív szakemberek is felzárkóznak a nyugati mintához és hasonlóan egyedi termékcsomagolásokkal találkozhatunk a polcokon.
Szabó-Princz Orsolya
forrás:
Szabó-Princz Orsolya
forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése