2012. október 1., hétfő

Gangnam Style, avagy a globális Mizu


Eddig, ha ismerkedni akartunk nem volt nekünk más, csak a „Te lány én meg fiú (vagy adott szituációban megfordítva…), na mizu, mizu, mizu” szöveg. Most azonban új idők járnak. Fel akarjuk hívni magunkra a figyelmet? Járjuk el a Gangnam táncot!
Nem tudod, hogy mi az? Tényleg nem tudod, hogy mi az? Most azonnal nézd meg!
 
A Gangnam Style egy dél-koreai énekes – rapper, PSY dala, amely az előadó hatodik albumán jelent meg 2012.július 15.-én. A dal igazi internetes mémmé vált (a mém röviden: az interneten hirtelen népszerű lett személy, jelenség vagy esemény, akit/amit rövid idő alatt milliók ismernek meg, küldenek tovább az ismerősöknek, aztán mire a bulvármédia is felfigyel rá, már meg is unják, esetleg el is felejtik) hiszen olyan neves előadók, mint Robbie Williams vagy T-Pain is megosztották videójukat a közösségi oldalaikon, sőt Nelly Furtado is eljárta már az elhíresült táncot.

A dal minden idők legnézettebb videoklipjévé vált, 49 nappal a bemutatása után, és első helyre került a YouTube legnézettebb videóinak listáján. 1,5 hónap alatt mintegy 57 000-szer töltötték le az Egyesült Államokban, egy hét alatt mintegy 23 000 letöltéssel, ami a Nielsen SoundScan szerint a World Digital Songs listán minden idők legnagyobb eladási adata. 2012. szeptember 4-én a videoklip nézettsége átlépte a 100 milliós, két héttel később pedig a 200 milliós határt a YouTube-on. Szeptember 20-án a videó hivatalosan Guinness-rekorder lett, mint a YouTube történelmének legkedveltebb videója, több mint két millióan nyomták meg rajta a „tetszik” gombot. A dal harmincegy országban vezette az iTunes letöltő listáját, beleértve az Egyesült Államokat, az Egyesült Királyságot, Kanadát és Magyarországot is.

Mi a siker titka?
Egyrészt a dal videoklipjét Gangnamban forgatták. Gangnam igazi gazdag negyed, Szöül legmenőbb városrésze, szórakoztató és üzleti negyed egyben. Egy szóval: újgazdag! PSY pedig egyáltalán nem illik ebbe a képbe, mégis arról szól az egész szám, hogy ő képviseli a gangnami stílust. Azaz töményen ironizál, egy paródiát mutat be, ami általában bejön az embereknek, így innen a helyi népszerűség.
Másrészt, nekünk, külföldieknek ez a szám egészen más, nem megszokott, furcsa, vicces, egyedi stílust képvisel, ezért nyilván szeretjük!

A Gangnam Style utóélete
Az üzleti negyed felélénkült, mivel a Koreai Turisztikai Hivatal egynapos „Gangnam-túrákat” kezdett el szervezni, melyek keretében szépségszalonokba, vásárolni és ebédelni, majd este kaszinókba és klubokba viszik el a szórakozni vágyót. A táncoktatás azonban nincs benne a programban… Értitek Ti ezt?
PSY a Samsung reklámarca lett – természetesen a Samsung reklámban is az elhíresült táncát fogja járni csak épp egy hűtő előtt…
A koreai politikusok pedig PSY mozdulatait használják fel politikai kampány körútjukon – nem ismerős véletlenül? Hol is idéztek egy hasonlóan felkapott számból (Fluor – Mizu) a Parlamentben? Hát Magyarországon!

És akkor nézzük hol a kapcsolat Fluor és PSY között…
Az egész bejegyzés alatt párhuzamba állítottuk Fluor Tomit és PSY-t. Hogy miért? Mert mindketten a vírusmarketing hátán kapaszkodtak fel. Fluor, a hazai PSY vagy inkább PSY a világ Fluorja. A Gangnam Style, a globális Mizu!
Fluor, a Mizu című klipjét kis költségvetésből, konkrétan részben a saját lakásán belül oldotta meg és mégis YouTube-on most már közel 15 millió letöltésnél jár a szám, több feldolgozás, paródia készült belőle, nincs ember, aki ne tudná a szám refrénjét és mindezt a vírusmarketingnek köszönheti.
A vírusmarketing a közösségi média eszközöket felhasználva, a reklámüzenet elindítása után \"magára hagyva”\ engedi terjedni azt. A vírusmarketing kampány indítója egy idő után teljesen elveszti befolyását a kampány irányítása felett, az üzenet a felhasználók között vírusszerűen terjed.
Fluor megosztotta számát néhány közösségi oldalon és onnantól elindult az őrület. Folyamatosan osztották meg az emberek, küldték tovább egymásnak (egy Sharpe Partners kutatás szerint az e-mailben leggyakrabban (88%) továbbküldött üzenetek tartalma humoros). Azért mert tetszett nekik? Vagy azért mert utálták? Teljesen mindegy, megosztották, terjedt a híre, 0 költséggel, így jól láthatjuk, hogy egy igen csekély költségű marketing eszközről van szó, jelentősebb kiadást csak a stratégia, üzenet kitalálása, elkészítése jelent, az üzenet terjesztésének költségei gyakorlatilag nincsenek.

És mi az írásunk apropója? Az, hogy itt, a Marketing iDolls blogon, Fluort kinevezzük a vírusmarketing POP mesterének. Vírusmarketinggel futott be és most újra akcióba lendült. Fluor lett a Gangnam őrület hazai arca. Nem hiszitek? Nézzétek meg ezt
 

Flash mob, videofilm, Facebook megosztások, TV2-ben riport… És mindezt PSY-nek és a Gangnam Style-nak köszönheti!
Fluor az, akitől csak tanulhatunk. Kellően őrült és bevállalós ahhoz, hogy tökéletes vírusmarketing alany legyen, így MI azt gondoljuk, hogy joggal megérdemli a sikert!
Úgyhogy hajrá vírusmarketing és hajrá Gangnam Style!

Princz Viktória

Ui.: És Fluorék kis videójának a tanulsága: „lényegében akárhova mész Pesten, ha a Gangnam Style-t tolod, odacsapódik egy koreai és egyből letáncol” (forrás: Fluor Tomi Facebook rajongói oldal)
Na, de most már, elég az írásból, megyünk MI is Gangnam Style-t járni…

(forrás: http://medwe.blog.hu/2011/12/30/a_mem_jelentese_1
http://www.marketing112.hu/mitol-talaljak-tovabbkuldesre-erdemesnek-a-virusmarketing-uzenetedet/
http://iprofit.hu/online-marketing-szotar/online-marketing-internet-marketing/virusmarketing)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése