2012. október 25., csütörtök

Business Travel Show – szakmai konferencia, ahogy azt MI láttuk


Várakozással teli csütörtöki napon (2012, október 18.) került megrendezésre az „Egészségügy és turizmus” című szakmai konferencia, amely az idei, immáron tizedik Business Travel Show kísérőrendezvényének számított.


Ingyenes, online regisztrációt követően az esemény könnyedén megközelíthető volt. Megérkezünk, regisztrálunk, a hostess lányok a számtalan prospektus, szóróanyag mellé névre szóló kitűzőinket is átadták. Irány az esemény helyszíne: Hungexpo, „A” pavilon. A pavilonba érkezve azonban megkezdődtek megpróbáltatásaink, lévén, hogy a Business Travel Show – így az általunk kiszemelt konferencia is - a Hoventa szálloda-, vendéglátóipari- és gasztrotechnikai szakkiállítással, a Service Expóval és a Budapest Callinggal egy időben, egymás mellett kerül megrendezésre. Szuper! Az „A” pavilonba érkezve tisztán hallható, hogy egymást érik az előadások, konferenciák… De hol lehet a MI konferenciánk? Hosszas bolyongást követően be kellett látnunk, hogy női megérzéseink nem bizonyulnak elegendőnek, amennyiben azt egy adott konferencia pontos helyszínének felkutatására kívánjuk fordítani. De mire képes a női elme! A korábban említett hostess lányok a kezünkbe nyomtak egy paksaméta papírt, és voilá éppen időben eszünkbe jut, hogy átfussuk az anyagokat, és lám, megleljük benne a helyszín pontos megnevezését: A pavilon, konferenciaterem. Csakhogy konferenciateremről még a kiállítók sem hallottak. Sebaj, nem adjuk fel… És tessék, éppen mikor készülünk elhagyni a terepet, felsejlik előttünk egy óriási fekete lepel, amely a „konferenciatermet” hivatott leválasztani a pavilon többi részétől. Megérkeztünk!

Elfoglaljuk helyünket, amelyen az aznapi program és egy áprilisi (?!) Business Traveller Magazin fogad. Rövid várakozást követően Szebeni Zsolt, (a Turizmus Kft. ügyvezetője), majd Hadházy Sándor, (a FIDESZ szakpolitikusa, a Sport- és turizmusbizottság tagja) köszönti a résztvevőket és kezdődhet a szakmai konferencia.

Elsőként Horváth Gergely (az MT Zrt. vezérigazgató-helyettese) ismerteti a Magyar Turizmus Zrt. egészségturizmus témakörben folytatott marketingtevékenységét. Sajnos előadásával egy időben a fekete lepel másik oldalán borkóstoló veszi kezdetét meglehetősen hangosan, olykor túlharsogva Gergely hangját, de ő hősiesen kitart, emel hangszínén. Röviden összefoglalja, hogy 2013 év folyamán kiemelt szerephez fog jutni mind a külföldi, mind a belföldi kommunikációban az egészségturizmus. Mindezt indokolja is, hiszen hazánk egy igen kedvelt gyógyászati turisztikai célpont (elsősorban fogászati és szépészeti/esztétikai kezelések tekintetében), a hozzánk érkező vendégek elégedettek az igénybe vett szolgáltatásokkal, és ami nem elhanyagolható, hogy hosszasan, mintegy átlagosan 11 napot tartózkodnak Magyarországon.

Ezt követően bemutatásra kerülnek a jövőbeni trendek, amelyek az egészségturizmust érintik, ezek:
  • "Creation of Meaning" (az egyensúly visszaszerzése, új életmódok, hétköznapi célok megvalósítása)
  • "Relaxáció és rekreáció" (nyugodtnak, egészségesnek és szépnek érezni magunkat, aktívnak lenni) 
  • "Egészség" (egészségmegőrzés- és javítás, a saját egészség = jó beruházás) 
  • "A demográfiai változások" (Best Age népesség száma nő, nagy affinitás a wellness és egészségmegőrzés iránt)
Mindezek zárásaként pedig az előadó kiemelt egy nagyszabású rendezvényt, amely, jövőre hazánkban kerül megrendezésre, ez pedig nem más, mint a nemzetközi SPA vásár. A SPACE (Spa and Wellness Tourism in Central Europe) 2013. október 3-5. között kerül megszervezésre hazánkban, kapcsolódva a V4 soros elnökségéhez.

Horváth Gergelyt, Nagy Zoltán követi (az Országos Idegtudományi Intézet főigazgatója), aki hosszasan elemzi a magyar ideggyógyászat nemzetközi jelentőségét (2011-ben 175 ágyon, 109776 járó- és 8234 fekvőbeteg ellátása – ezzel az OITI Európa harmadik legnagyobb intézete) majd reményeit fejezi ki azzal kapcsolatban, hogy a későbbiekben a fogászat és az esztétikai beavatkozások mellett, nekünk, szállodaipari szakembereknek az ideggyógyászat is beugrik majd, mint lehetséges beutazó vendég motiváló tényező.

Az előadás-sorozatot Kincses Gyula (a Magyar Egészségügyi Turisztikai Tudományos Társaság elnöke) folytatja, aki nem pusztán elemzi, de be is mutatja a módozatait a hazai piac adta lehetőségek minél jövedelmezőbb kiaknázásának. Véleménye szerint „a válság utáni világban általában is az ország újra-pozícionálására van szükség”. A lehetséges kitörési pont pedig Magyarország számára nem más, mint az egészségipar, ezen belül is az egészségturizmus. Véleményét arra alapozza, hogy „az egészség tartósan és általánosan felértékelődő érték”, továbbá „az orvosi szolgáltatásokra épülő gyógyturizmus a világ egyik legdinamikusabban fejlődő üzletága”.

Utolsóként Dr. Felkai Péter (Ph.D utazásorvos) mutatkozott be és szemléltette tudományát, az igen evidensnek tűnő, mégis méltatlanul elhanyagolt utazásorvostant. Amely lényegében a „turizmus volumenének robbanásszerű növekedése támasztotta kihívásokról” szól.

A konferencia ezen pontján – töredelmesen bevalljuk – meglehetősen elkalandoztunk, sőt mi több a továbbra is beszűrődő borkóstoló zajai egyre csábítóbbnak hatottak, amikor is Hadházy Sándor (a FIDESZ szakpolitikusa, a Sport- és turizmusbizottság tagja) újfent szót kért. Hmmm… érdekes fordulat. Bejelentése értelmében Hadházy úr kezdeményezi egy nem politikusokból álló munkacsoport felállítását, amely arra lesz hivatott, hogy a turizmus-politika időben és érdemben tudjon reagálni a gyógyturizmus, illetve a megváltozott világ fogalomrendszerére. A munkacsoport feladata lesz a jelenlegi helyzet feltérképezésén túl egy cselevési terv felállítása is. Továbbá ígéretet tett arra vonatkozóan, hogy saját maga és a Sport- és Turizmusbizottság eszközei segítségével mindent elkövet annak érdekében, hogy létrejöhessen egy olyan pénzügyi alap, amely felgyorsítja és hatékonnyá teszi az egészségturisztikai fejlesztéseket.

Hát MI ezen a ponton felébredtünk. És bár cipőnk talpa megkopott mire megtaláltuk a helyszínt, az előadókat – akik a korábbiakban meghirdetettekhez képest igencsak megváltoztak - sok esetben csak szájról olvasva tudtuk követni, és a Business Traveller legfrissebb számát sem ismertük meg, mégiscsak gazdagabbak lettünk egy szakmai élménnyel. Mindezeken túl az előadások során számos tapasztalatot gyűjthettünk arra vonatkozóan is, hogy hogyan, és arra is, hogy hogyan ne prezentáljunk, de mégiscsak a legfontosabb, egy újabb kormányzati ígérettel lettünk gazdagabbak. MI várjuk a fejleményeket, akárcsak a több éve húzódó turizmustörvényt… Magyarország, MI így szeretünk.

A konferencia három előadása innen tölthető le.

Szabó-Princz Orsolya

Forrás: turizmus.com, előadói prezentációk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése