2012. október 5., péntek

És tényleg hatással vannak ránk a színek...

A színek és a reklám

Amint kinyitjuk a szemünket, azonnal találkozunk a színekkel. Nem kérdés, hogy befolyással vannak-e ránk, hiszen - különböző kutatások alapján - nyitott szemmel akár 80%-al is növekszik az érzékelésünk. Az érzékeinkre és a testünkre is egyaránt hatást gyakorolnak a színek, így nem csoda, hogy döntéseinket, érzéseinket is befolyásolni tudják. Ha ismerjük hatásukat, bámulatos dolgokra használhatjuk őket a honlap tervezés, arculattervezés, vásárlásösztönzés, építészet és még számtalan területen egyaránt. Ha azonban tudatlanul vesszük magunkat körül velük, fejfájást, fáradságot vagy éppen étvágytalanságot okozhatnak. Ugyan mindenkire hatással vannak a színek, eltérő kultúrákban egy-egy szín különböző jelentéssel bírhat. Ezt a tényt néha elfelejtjük, még mi marketingesek is. A következmény pedig egyértelműen maga a veszteség, amit a reklámozó társaság szenved el. Ezt a gondolatmenetet támasztja alá a McDonald’s esete is. Amikor Japánban nyitották meg első éttermeiket, a gyorsétterem-lánc munkatársai eleinte nem értették, mi bajuk van a helyieknek az étterem reklámarcával, a fehér arcú, mosolygós bohóccal. A megoldás pedig kézenfekvő volt: a keleti kultúrákban a fehér a gyász színe. Ugye mi sem szívesen falatoznánk együtt a fekete kaszással?!
 
 

 
 Színlélektan

Angela Wright - nemzetközileg elismert színszakértő - saját kutatásai alapján kidolgozott egy olyan rendszert, amelynek segítségével a szín-lélektani ismeretek felhasználhatóvá váltak a kereskedelmi élet területén is. Bár a divattervezők már régóta tudatában vannak annak, hogy egy öltözék milyen színösszeállításban lesz a leginkább kelendő egy adott évben, és ebből kifolyólag nagy hangsúlyt fektetnek a színekre, más területekre ez sajnos még nem jellemző. Gyakori jelenség, hogy egy-egy vállalatot az arculati színeik kiválasztása során a designerek pillanatnyi ötletei vagy éppen csak a véletlen vezérli. Az Angela Wright által kifejlesztett 'Színek Hatásai' rendszert az elmúlt 15 év során számos nagyvállalat alkalmazta sikeresen reklámstratégiájának vagy emblémájának meghatározása során. Olyan szervezetek, mint a British Telecom, a Motorola, ICI (Imperial Chemical Industries) vagy a Natwest találhatók a rendszer felhasználói között.

 A kidolgozott rendszer alapján a megfelelő színkombinációk meghatározása úgy történik, hogy a színszakértők először az adott cég által kommunikálandó üzenetet vizsgálják meg, és ennek az üzenetnek a tudatában választanak színt - így garantálható, hogy a választott elemek segítik majd a célcsoport hatásosabb és pontosabb elérését. Hogy példát is említsünk, a McDonald's által alkalmazott piros-sárga kombináció bizonyíthatóan több embert csábít a gyorsétterembe, és úgy ösztönzi őket több pénz elköltésére, hogy közben még jól is érzik magukat.  

A színek tudatlan használata azonban egy rossz álomnál, vagy egy kis étvágytalanságnál sokkalta rosszabbat is okozhat egy vállalatnak. Nem csak, hogy hatástalan marad a drága pénzért megtervezett és kivitelezett reklám, hanem például magát a terméket sem emelik le a polcról. Mindez pedig egy rosszul megválasztott szín miatt!

 A szín és az érzelmek   

A színek bizonyíthatóan a legfontosabb részei a kommunikációnknak, és bár a rájuk adott reakciónk a legtöbb esetben a személyes, szubjektív ízlésünktől és gondolkodásunktól függ , bizonyos színek és azok kombinációi pontosan előre jelezhető lélektani és fizikai hatásokat fejtenek ki mindannyiunkban. Sokan úgy gondolják, hogy színek - pusztán azért, mert a csak a szemünkkel érzékeljük őket - kizárólag vizuális hatást fejtenek ki. Valójában azonban a színeknek komoly fiziológiai és lélektani hatásuk van ránk, képesek radikális és azonnali reakciót kiváltani belőlünk. Gondoljunk pusztán az éj és a nappal szín körforgására, és arra, hogy milyen jelentős hatással van az emberiségre - a sötétkék (éj) csöndet, nyugodtságot, passzivitást jelent, míg az élénksárga (nappal) reményt, cselekvést, aktivitást. Ha megpróbáljuk mélyebben megismerni a színek lélektani hátterét, felismerhetjük a különböző árnyalatok és kombinációk kulturális és hagyományos gyökereit is. A pszichológiai alapok ismeretében pedig olyan tudás birtokába kerülhetünk, amellyel még hatásosabbá és eredményesebbé tehetjük a kommunikációs anyagainkat.

  • Piros: szeretet, szenvedély, életkedv, önbizalom, kitartás, erő, hatalom színe, a fizikai erőt növeli, étvágygerjesztő hatású, fokozza a teljesítőképességet.
  • Narancs: energia, optimizmus, aktivitás, kapcsolatteremtés, ösztönzés, erotika színe, valamint a szervezet öngyógyító képességét segíti.
  • Sárga: fény, vidámság, öröm, kibontakozás, vállalkozói kedv, értelem, az idegrendszer, támogató színe, a legerősebb gyógyító, segíti a tanulást.
  • Világoskék: nyugalom, béke, ellazulás, frissít, tisztítja a légzést, segíti a tanulást és a tudományos munkát
  • Mélykék: bölcsesség, spiritualitás, a fülre és az orra hat, erős nyugtató hatású.
  • Rózsaszín: romantika, önzetlenség, odaadás.
  • Fehér: tisztaság, megbízhatóság, a teljesség, a tökéletesség, az igazság színe
  • Fekete: méltóság, titok, újjászületés, hatalom, elegancia.
  • Szürke: hűvös, konzervatív hatást kelt, érzelmeket nem vált ki.
  • Zöld: egyensúly, növekedés, harmónia, remény, gyógyulás, természet, regenerálódás, alkalmazkodóképesség színe, relaxáló, nyugtató szín, sötétebb árnyalata férfias, tekintélyt sugárzó.
  • Barna: stabilitás, biztonság, őszinteséget sugall, melegséget, nyugalmat ad, étvágyserkentő.
  • Ibolya: mágia, misztikum, spiritualitás, erkölcs értékek
  • Lila: lelki megvilágosodás, megértés, szeretet
  • Ezüst: érzékfelettiség, jólét, természetfeletti képességek.
  • Arany: bölcsesség, gazdagság, szépség, örökkévalóság.

Mindezek tudatában már egyáltalán nem meglepő, hogy az üzleti életben is egyre nagyobb jelentőséget tanúsítunk és kell, hogy tanúsítsunk a színeknek. MI azt javasoljuk, hogy használjunk bátran színeket marketing és kommunikációs anyagaink során, de mindig kérjük ki kommunikációs szakember segítségét, nehogy sötétben tapogatózzunk a színek terén.

Szabó-Princz Orsolya


(forrás: SAJTÓTÖRTÉNETI DIÁKKONFERENCIA 2008. DECEMBER, ELTE BTK Mővészetelméleti és Médiakutatási Intézet, A SZÍNEK HATÁSAI AZ ÚJSÁGÍRÁSBAN ÉS A REKLÁMOKBAN, Viola Nelli)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése