A gasztroforradalom és
gasztroturizmus témakörét vizsgáló „cikksorozatunk” utolsó írásához érkeztünk.
Egyelőre…

Könnyű kezdésként rögtön csapjunk
bele gasztroturizmus definiálásába. Anna megfogalmazása szerint, gasztroturizmus az, amikor
csak és kizárólag egy étterem, egy cukrászda, egy hentesbolt vagy egy piac
miatt keresünk fel egy turisztikai desztinációt. Jó példa erre a közeli,
ausztriai Naschmarkt, ahova rendszeren kilátogatnak a magyar háziasszonyok is. A
gasztroturizmus során a turistának az a célja, hogy abban a bizonyos étteremben
megvacsorázzon, de emellett megnézi például a Hősök terét is, azonban
gasztroturista lévén nem az az elsődleges motiváció, hogy megnézze a Hősök
terét, hanem az, hogy ott abban az étteremben egyen, és ezért választja azt a desztinációt,
mert ott van az a bizonyos étterem. Viszont ezeket a turistákat nagyon
könnyen rá lehet bírni arra, hogy Budapesten töltsenek egy vagy több éjszakát.
+073+(Small).jpg)
Anna drasztikusan és határozottan
fogalmazott a magyar konyha és a gasztroforradalom kapcsán is. Véleménye
szerint, világhírű magyar konyha, mint olyan nem létezik, továbbá gasztroforradalomról
sem beszélhetünk még Magyarországon. Szavaival élve: „gasztroforradalom, akkor
lesz, amikor a magyar embereknek megváltozik az ízlésük, amikor nem elégszenek
meg a por termékekkel, vagy a piros paprikával, amikor rájönnek arra, hogy nem
kell rántást rakni a főzelékbe. A forradalom az, amikor már eredmény is van!”
A magyar konyha mindig is a
főzésről szólt. Elképesztő mennyiségű fűszert, zöldséget használtunk, csak jött
az az 50 kellemetlen év, amikor mindentől el voltunk zárva. Ekkor került
előtérbe például a rántás, hiszen energiát kellett nyerni az ételből. Ez a
főzési technológia benne maradt az emberek fejében és ezt a vendéglátó szakma
egyelőre még nem tudta kiirtani. Az elmúlt években a magyar konyhát a sok-sok
paprikás, nehéz, zsíros, disznós étel alkotta, pedig nem ez az igazi magyar
konyha! A magyar gasztronómiát sokkal inkább, az elképesztő mennyiségű zöldségek,
fűszerek és a főzött alapanyagok jelentik. Azonban erre egyelőre hazánkban nincs
kereslet. A kínálatnak kell generálnia, fejlesztenie a keresletet, azaz a
vendéglátó szakmának a feladata és kötelessége, hogy nevelje a magyar
fogyasztókat ennek következtében pedig fejlődnie kell és fejlődni is fog a
magyar ízlés.
Anna véleménye a korábban
bemutatott cikkeink (Zsidai Zoltán Roy, Varju Viktor) során több következtetést
is levontunk.
Az olvasóban joggal felmerülhet a
kérdés, hogy a pénzügyi válság, valamint a munkanélküliség idején, vajon
tényleg lényeges-e az ország gasztronómiájáról és a fine dining éttermekről
beszélni? Véleményünk szerint igen! Egyrészt, amennyiben nő a minőségi éttermek
száma (a kínálat), azzal párhuzamosan növekedni fog a gasztroturisták száma
(kereslet) is, ezzel segítve a magyar turizmus valamint gazdaság jelenlegi
helyzetét. Másrészt, ha növekszik a minőségi éttermek száma és ezzel
párhuzamosan csökkenek a vendéglátást sújtó adminisztrációs terhek és adók, a
magyar gazdaság is fejlődésnek indul, ezáltal képes lesz kiszolgálni a
kiskereskedelmet is és könnyebben jut minőségi, magyar alapanyag a magyarok, a
MI asztalunkra. Harmadrészt pedig a gasztronómia nemcsak pénztárca, sokkal
inkább igény kérdése. Meg kell tanítani minket, magyarokat arra, hogy kevés,
olcsó, egyszerű alapanyagból is lehet remek, egészséges, laktató ételeket
előállítani. Erről szól a gasztroforradalom, ez maga a gasztroforradalom!
Princz Viktória
„A cikk a reklamipar.hu (http://reklamipar.hu/marketing/horeca---turizmus/2012/11/30/gasztroforradalom-es-gasztroturizmus-utolso-fogas-a-desszert/) oldalon is megtalálható!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése