2013. augusztus 13., kedd

Balaton imázs az Mt. Zrt. (nap)szemüvegén keresztül nézve

Nekünk "A Balaton a Riviéra".
Ismerős a dal? MI így is érezzük, de vajon hogyan látja a Balatont a Magyar Turizmus Zrt.? Vízpart családosoknak? Buli hely fiataloknak? Egészségturisztikai központ? Kulturális központ? A válasz meglepő: ez mind és évről évre más és más... 

Balatonimádóként nem bírtam ki, hogy ne járjak utána milyen óriásplakátokat, hirdetéseket láthattunk az elmúlt években a Balatonról. Kezdjük a Balaton7 kezdeményezéssel...

A Balaton7 program 2009-ben indult. Célja, hogy megnyújtsa a balatoni szezont és az előszezonba is minél több turista érkezzen a magyar tenger partjára. Ennek érdekében a kampány ideje alatt (ami minden évben 10 nap és nem 7...- lehet ezért született meg a "több mint egy hét" szlogen) rengeteg kedvezményt vehetnek igénybe a szemfüles belföldi turisták. Maga a kezdeményezés dicséretes, mivel sok klassz programot ki lehet próbálni jóval olcsóbban, mint a főszezonban: bakancsos túrák, borkóstoló, sétahajózás, koncertek, lovas programok - szóval sok jó program. Az akcióhoz szálláshelyek és vendéglők is csatlakoznak, kedvezményeket kínálva ebben az időszakban a látogatóknak, ezzel is növelve a belföldi turisták számát.

Nézzük a kampány bemutatkozó plakátjait 2009-ből.

A plakátok illeszkedtek az MT Zrt. által oly kedvelt mesés világhoz. Az egyik plakát bemutatja, hogy milyen programokat lehet igénybe venni és egy képre sűríti a környék összes nevezetességét, míg a másik plakát az aktív családokat szólítja meg (igaz 2009-ben a bicikliút gondolta, a plakáton látható Tihanyban még csak meg sem fogalmazódott).


2010-ben azonban éles váltással a Magyar Turizmus Zrt. elfordult az aktív családoktól és inkább kulturális desztinációként ábrázolta, az inkább szabadidős programokra alkalmas Balatont. A fordulatra nem találtam magyarázatot, valószínűleg a tó sokszínűségét volt hivatott bemutatni...


De nézzük a legfrissebb, 2013-as Balaton7 kampányt.
2013 tavaszán az aktív turizmusé lett a főszerep, az "Ébredés" hívószó köré csoportosítva az ajánlatokat - ennek szellemében egy vitorlás kikötőt láthatunk a kedvezményes időszakot hirdető plakáton. Igaz, a kedvezményes programok között találtunk vitorlástúrát is és a Balatonról én is/MI is könnyen a vitorlázásra asszociálunk, de az aktív turizmusról talán már kevésbé, tekintve, hogy a vitorlázás az "elit" sportok közé tartozik és viszonylag kevesen engedhetik meg maguknak, főleg ha csak egy hetet töltenek a Balaton partján.


Foglaljuk össze a Balaton7 kampány tanulságait: a Balaton környékén rengeteg a látnivaló, lehet családosan biciklizni, kulturálisan feltöltődni, míg az aktív (főleg vitorlás) turizmusnak is a melegágya.

Ezek után nézzük az elmúlt évek nyári balatoni kampányait (még kuszább lesz, ezt megígérhetem)
2011 (átmenet a Balaton7 és a nyári kampány között)
2011-ben két kampány is szerveződött a Balaton köré. Az ősziről sajnos nem találtam plakátot, de annyit elárulhatok, hogy az egészségturizmus szellemiségében készült, ezért a kampány, a "Balaton - az egészség forrása" címet kapta. Az őszi kampány célcsoportját a 18-35 év közötti fiatal felnőttek alkották. A reklám a Balaton egy újabb arcát mutatta meg nekünk és mint egészségturisztikai desztinációt ábrázolta.
Ennél sokkal izgalmasabb azonban a 2011-es május-júliusi kampány, a "Tiszta erőből nyár". Az első akciósorozat középpontjába a családi, vízparti üdülés került, ahol a fő célcsoport a családosok (24+) alkották. A kampány igen nagy médiavisszhangot kapott, számos magazinban jelent meg, valamint rádió és TV csatornákon is találkozhattunk vele.
A plakát egyértelműen a kisgyerekes családoknak szólt, kissé érzelemvadász, mindenképpen érzelmekre és emlékekre ható.


2012
Ehhez képest 2012-ben elfelejtettük a családokat, a bombát ugró kissrác felnőtt 1 év alatt és bulizni vágyó fiatal felnőtt (nő) lett. A "Partra magyar!" reklámhadjárat 2012 májusában kezdődött és egészen augusztusig tartott. A kampány szintén nagy médiavisszhangot kapott. 3 különböző kreatív is készült: Tisza-tó: a te vized, a te partod, a te kalandod (célcsoport: fiatal férfiak), Velencei-tó: a te vized, a te partod, a te játékod (célcsoport: családok), Balaton: a te vized, a te partod, a te bulid (célcsoport: fiatal nők). Igaz, a korábbi kampányok nem győzték hangsúlyozni a Balaton család barát mivoltát, ehhez képest 2012-ben egy éles vágással inkább a 16-25 éves korosztályhoz szóltak a kommunikációs szakemberek. Strand, strandpapucs, hangfal, lemezjátszó, buli, (anorexiás) lányok - ez a Balaton 2012-ben.


2013
Lássuk idén kik és hogyan nyaralnak a Balaton partján az MT Zrt. szerint. "Nem csak vízpart!" a hívószó. A szlogen: "Balatoni pezsgés, indulás előtt segít az itthon.hu". A kampány célcsoportját ismét a fiatalok alkotják (lásd: cipő a képen), a téma ismét a buli, a szórakozás. A Magyra Turizmus Zrt. megfogalmazása szerint: "A kampány nyári szakaszában a „zsongás” felidézésével több, egész évben átélhető élménnyel kapcsolják össze a vízparti turizmust. Az új megcélzott piaci szegmens a fiatal korosztály, így hangsúlyt kapnak a nagy hazai nyári fesztiválok, de kiegészítő elemekként megjelennek a fiatal családokat megszólító, a gyermekek számára is élményt nyújtó rendezvények is. A „Nem csak vízpart!” szlogennel a vízpart fogalmát újraértelmezve a napsütés, szabadság, strand mellé társítják a többi évszakban is utazásra csábító lehetőségeket: a wellness-fürdőzést, túrázást, a koncerteket, kiállításokat, valamint a kulináris élvezeteket. A kampány másik fontos célja, hogy a SZÉP kártya szálláshelyi felhasználását is erősítse a belföldi turizmus élénkítése érdekében."
Igaz számomra a plakátból ez a rengeteg társítás annyira nem feltétlen egyértelmű, de ha az Mt. Zrt. szerint igen, akkor legyen így... 
 

És akkor eljött az összefoglalás ideje. Szegény Balaton, nemhogy évről-évre, szinte évszakról-évszakra más arculatot kap. Mesés kaland családoknak, egészségturisztikai központ, komolyzenei-kulturális központ, aktív turisztikai desztináció vitorlásoknak, nemcsak vízpart fiatal bulizóknak.
És akkor nézzük mi is valójában a Balaton: egy fantasztikus nyaralóhely, ahol a főszerep a vízé. Nemcsak vízpart, mert rengeteg klassz fesztivál és program várja az ideérkezőket, van kiépített bicikliút, sok program gyerekeknek és családoknak, romantikázó fiatal pároknak, van Balaton Sound fesztivál és néhány disco a bulizó fiataloknak, de mégis... Ami itt van az strand, vízibicikli, gumimatrac és víz, víz és víz. Jó lenne, ha a sok kreatív végre meglátná a Balaton igazi arcát és ezt kommunikálná. 
Mert nekem/nekünk a Balaton a Riviéra...

Princz Viktória

Forrás:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése