2013. március 24., vasárnap

Divat, stílus, életstílus, Olaszország – ez a Vespa



Divat, szerelem, Olaszország, dolce vita, stílus, szexisség – ezek mind az olasz darázs, a Vespa szinonimái is lehetnének.

A Vespa nem egyszerűen robogóként írta be magát a történelembe, hanem mint mítosz, önkifejezési eszköz, az olasz életstílus megtestesítője. Nem véletlen, hogy akik ma Vespa robogót választanak, a nagyvárosi kultúrában élnek, azokat a helyeket és tevékenységeket keresik és próbálják ki, amelyeket a nagyváros kínál.

A Vespa születése 1946-ra nyúlik vissza, akkor került ki az első "darázs" a Piaggio cég gyárából. Igaz a Piaggo vállalat eredetileg közel sem robogókkal foglalkozott. A cég eleinte luxus tengerjáró hajók kabinjának berendezéséhez szállított faanyagot, a 19. század végén vasúti kerekek készítésével, majd az első világháború alatt tengeralattjárók hajók megsemmisítésére alkalmas motoros hajók, repülőgépmotorok és helikopterpropellerek készítésével foglalkozott. A II. világháborúban a gyár azonban teljesen megsemmisült, az alapító tag fiának, Enrico Piaggionak volt a feladata ezeknek az üzemeknek a helyreállítása. Enrico figyelembe véve az aktuális gazdasági helyzetet és a járműállományt, egy olcsó, tömegcikk gyártására vállalkozott és 1945-ben megbízta Corradino D'Ascanio mérnököt, hogy tervezze meg az első darazsat. D'Ascanio egyébként nem szerette a motorokat, kényelmetlennek és alaktalannak tartotta azokat, amelyeken nehéz kereket cserélni. Ennek fényében fogott neki a kétkerekű tervezésének és használta fel a légi járművek tervezése során szerzett tapasztalatait. 
Amikor bemutatták az első Vespát, az emberek többsége kíváncsian, és érdeklődve fogadta, bár jó néhányan szkeptikusak is voltak, sokan nem hittek a robogó jövőjében. A Vespa azonban nem várt sikert aratott. Az első Vespa értékesítését a Lancia kereskedelmi láncán keresztül kezdték meg, és a robogóból 2484 darabot adtak el. A második világháború után újra talpra álló Olaszországot a Vespával motorizálták, és a Piaggio látta el robogóval az egész országot.
Mi mindenre jó egy Vespa?
A világ is érdeklődve figyelte az új formájú, kétkerekű csodát, a The Times úgy írt róla, mint a "római harci szekér óta nem látott eredeti olasz termék".
Az ötvenes években, szinte nem készült film a kétkerekű nélkül. Audrey Hepburn és Gregory Peck talán legemlékezetesebb robogózását a Római Vakáció című filmben sokan mások követték, mint például Marcello Mastroianni az Édes Élet-ben.
A Vespa azonban nemcsak egyedi formájának köszönhette sikerét, hanem a kétkerekűt körülvevő őrületnek is. Már a kezdetektől fogva a gyár csinos nőkkel hirdette a robogót. Csinos nők, magassarkú, mini szoknya (tipikus motoros viselet…), rúzs, bikini, vonzalom, szenvedély jellemezte az első Vespa reklámokat. 
A grafikákon szereplő vonzó nőket, később hús-vér modellek váltották fel. A téma azonban nem változott: „pózolj minél változatosabban és dögösebben a Vespád mellett”.
Az egyedi formatervezés az olasz életstílust képviselő reklámok meghozták a sikert és a Vespát és időtlen divatikonná varázsolták. Nézzétek meg a rövid válogatásunkat a legjobb, legdögösebb, legegyedibb, legszexisebb, legkreatívabb, legszebb egy szóval legvespásabb reklámokból. Ha pedig élőben látnátok őket, április 4-én, csütörtök este irány a Spiccprojekt.

Vespa akkor...


... és most
Mekkora helyen fér el egy Vespa?
Nem mindennapi helyzetekre...
Itt a tavasz... A Vespának elhisszük...
A csábítás maga
Princz Viktória

Forrás: http://www.motoitalia.hu/vespa/vespa_tortenet.php 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése